Vad tycks om forumet?

[ 27 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2, 3
Parabellum

Re: Vad tycks om forumet?
InläggPostat: mÃ¥n 08 jun 2009, 14:45 
Nu blev jag precis medlem på forumet, och ska förmodligen inte yttra mig något vidare djupt kring hur jag anser att det borde vara. Innehållet är alltid viktigare än skalet. Nåja, nästan iaf. ;)

Men om jag nu ändå ska gnälla lite så får det bli på den lite mich-machiga designen; lite kursivt där, lite annat här och ett tredje typsnitt där borta. Och varför är antalet ämnen och inlägg i större textformat än själva beskrivningen av underforumet?

Men som sagt, jag gillar att läsa vad ni skriver och skiter därför i hur det ser ut. Det var bara mina tankar som talade..

Ha det fint!

Fredrik Bränström
Användarvisningsbild

InläggPostat: sön 14 jun 2009, 03:41 
Jag skulle gärna designa ett alternativt tema. Förmodligen blir det då något av en hybrid mellan prosilver och unghum-temat...

If we long for our planet to be important, there is something we can do about it. We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. --Carl Sagan, Cosmos (1980)

bluesey

InläggPostat: tis 01 sep 2009, 00:06 
Jag har inte testat olika teman och fördjupat mig i forumet. Jag är själv utbildad grafisk formgivare med inriktning mot interaktiv design och första intrycket var ändå att forumet känns välgjort. Sen ser jag ju att ni har poänger i läsbarhet och sånt men det handlar ju om att väga yta och funktion mot varanndra. Enda grejen som jag tycker känns lite irriterande är att de som skapat foumet har använt FLIR eller nått liknande. Det innebär att ett script byter ut utvalda textbitar (rubriker, antal svar och visningar) mot flash istället för vanlig html text (som ni kan se om ni högerklickar på rubriken). Det är för att kunna använda den där kursiva specialfonten som används i forumet.

Det gör ju att man kan göra designen lite mer speciell men det leder å andra sidan till att sidan blir väldigt tung att ladda tills all text byts ut.

Fredrik Bränström
Användarvisningsbild

InläggPostat: tis 01 sep 2009, 04:22 
Yta och funktion är två olika domäner, visst, men det är inget enormt problem att få dem att överlappa om man är lite kreativ.

Webbyrån har använt sIFR. De skulle gärna kunna få byta till Cufón: http://www.cameronmoll.com/archives/200 ... embedding/ vilket är bättre på alla sätt.

If we long for our planet to be important, there is something we can do about it. We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. --Carl Sagan, Cosmos (1980)

bluesey

InläggPostat: tis 01 sep 2009, 07:07 
Jo det har du ju rätt i nu när man kollar källkoden. Men varför renderar den rubrikerna som flash? Jag trodde SIFR bytte ut dom mot bilder istället, och att det va hela grejen / själva skillnaden SIFR kontra FLIR? Har hört talats om Cufon men jag har inte hunnit testa det själv ännu. Verkar bra tycker jag.

Fredrik Bränström
Användarvisningsbild

InläggPostat: ons 02 sep 2009, 03:51 
bluesey skrev:
Jo det har du ju rätt i nu när man kollar källkoden. Men varför renderar den rubrikerna som flash? Jag trodde SIFR bytte ut dom mot bilder istället, och att det va hela grejen / själva skillnaden SIFR kontra FLIR? Har hört talats om Cufon men jag har inte hunnit testa det själv ännu. Verkar bra tycker jag.

sIFR använder Flash; typsnittet är inbäddat i en .swf. Detta är lite tungt eftersom det körs i webbläsaren och Flash-pluginen laddas in i massor av element. FLIR är en lösning på serversidan; PHP med GD-biblioteket renderar vanliga bilder som ersätter texten. Cufon ersätter med canvas-element istället, vilket sker hos klienten precis som med sIFR, men kvickare och utan att använda lika mycket processorkraft. Texten kan markeras (man ser bara inte markeringen), man kan sätta länkfärg för :hover, man kan ersätta ny text on-the-fly om man laddar in nytt innehåll med Ajax, etc.

Garvarn
Användarvisningsbild

InläggPostat: tis 02 mar 2010, 15:24 
Ah, såg först nu att forumet "dött" - sorry! Synd på en snygg plattform...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 [ 27 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2, 3